Læsø Færgen - fartplaner, billige billetter og priser | Visitlaesoe
Læsø færgen

Læsø Færgen - fartplaner, billige billetter og priser

Tag med Læsøfærgen fra Frederikshavn til skønne oplevelser på Læsø. På siden her har vi samlet alt det, du skal vide om færgerne, overfarten, billetter m.m.

Fartplan og overfartstider

Læsøfærgen har en overfartstid på 90 minutter. I lavsæsonen er der 3-4 overfarter, mens der i højsæsonen er op til 7 sejladser.

Se læsøfærgens aktuelle fartplan

Endagstur til Læsø

Priser

Læsøfærgens priser varierer i løbet af året og med regeringens "landevejspriser" er der endda perioder med halv pris. Derfor er det en god idé at holde øje med "gul pris".

Se læsøfærgens priser

Historien om Læsøfærgen

Af Frede Bak

Der kunne skrives tykke bøger om Læsøs forbindelse til fastlandet. I det følgende får læseren et ultrakort glimt af syv skibe og fire anlægspladser – centrale elementer i Læsøs livline til den store verden.

Tiden før 1872. Der har alle dage været sejlet mellem Læsø og fastlandet. Læsøboer skulle ud, og de skulle hjem igen. Embedsmændene flyttede til og fra med familie og bohave. Nysgerrige med ønske om at opleve nyt kom på besøg. Meddelelser og indberetninger skulle frem som led i at holde sammen på riget. Postruter fungerede også, når det gjaldt yderområderne. Alt blev klaret med åben sejlbåd ført af dygtige søfolk, der kendte farvandet og det at landsætte på åben strand.

1872: Vesterø Havn er bygget og klar til at betjene postruten Læsø-Frederikshavn med den nybyggede dæksbåd ”Ane Margrethe”. Båden ejes af læsøboen Chr. Kiel Larsen. Han betjener ruten de næste 15 år uden en eneste sygedag.

1887: 1. maj indsætter et nystiftet dampskibsselskab bestående af to læsøboer S/S ”Læsø” (1) på ruten mellem Læsø og Frederikshavn. Dæksbåden bliver ikke ganske overflødig, den fungerer fremover som afløser for damperen.

1908: Vesterø Havn udvides med et nyt bassin mod nord. Læsødamperens faste anlægsplads flyttes fra den gamle havn til det nye bassin, hvor der også er opført et nyt pakhus. Her har damperen så sin faste plads helt frem til 1971.

1918: Den 20. september kan avisen fortælle, at ejerne af S/S "Læsø" (1) har opsagt kontrakten med postvæsenet, fordi rederiet har sejlet med underskud.

1918: Tirsdag den 26. november er en stor dag i Læsøs nyere historie. Den dag er der nemlig stiftende generalforsamling i Andels-Dampskibs-Selskabet Læsø.

1918: Tirsdag den 10. december sejler den privatejede S/S ”Læsø” (1) sin sidste tur. Dagen efter sejler det nystiftede andelsrederi sin første tur. Den foregår med motordæksbåden ”Edith” af Læsø.

1919: Mandag den 17. marts sejler Andels-Damskibs-Selskabet Læsø den første tur på ruten Læsø-Frederikshavn med sit eget skib S/S ”Læsø” (2).

1928: Rederiets damper fra 1919 S/S ”Læsø” (2), hvor skibet allerede havde nogle år på bagen, trænger til en afløser. Det sørger skibsbyggerne i Frederikshavn for, og S/S ”Læsø” (3) bliver sat i fart i 1928. Damperen – det var den med de røde plyssofaer – gør trofast tjeneste i ikke mindre end 33 år, rekord i rederiets historie.

1945: Direktoratet for Vareforsyning giver tilladelse til, at Læsø-damperen overtager 17.020 kg. kul, pris 1.378 kr. 62 øre, som er efterladt af tyskerne. Kullene var sammen med mange andre materialer tænkt anvendt i forbindelse med de planlagte kanonbatterier i Nordmarken.

1947: S/S ”Læsø” (3) bliver på Svanemølleværftet i København ombygget, så der fremover ikke skal fyres med kul, men med olie. Altså taler vi fremover om S/S ”Læsø” (3) med plads til flere biler.

1966: Rederiet er løbet ind i store problemer. Den kun fem år gamle M/S ”Læsø” (4) er alt for lille og lever ikke op til tidens krav. Fremskridtet vil have en færge, så der kan køres ind i den ene ende og ud i den anden, og så skal et nyt skib have to dæk – ét til biler og ét til saloner. Fremskridtet vinder godt hjulpet af, at Anholt manglede et skib, og Ærø havde et perfekt skib for meget. Læsø får sin første færge M/F ”Læsø” (5).

1971: Efterhånden bliver pladsforholdene både på land og i havnen for trange i det nordlige bassin fra 1908. Vesterø Havn udvides med et færgeleje i en nyetableret yderhavn. Her kommer M/F ”Læsø” (5) til at høre hjemme, indtil den bliver afløst af en ny og større færge M/F ”Læsø” (6). Det sker i 1981.

1981: Den nye færge er overfartens hidtil flotteste skib med god plads i behagelige saloner. Bygget på Ørskovs Skibsværft i Frederikshavn, pris 33 mio. kr.

1997: Lørdag den 14. juni er en festdag på Læsø. Mere end det halve Læsø er samlet ved Vesterø Havn, hvor den ombyggede M/F ”Læsø” (6) bliver navngivet ”Ane Læsø”, og den helt nye færge ”Margrete Læsø” (7) kan indtage sit nye færgeleje – det andet i den udbyggede yderhavn.

2000: Den 10. april opløses det gamle andelsselskab fra 1918. Aktiviteterne er forinden blevet overdraget til det nye Færgeselskabet Læsø I/S.

Efter 2010: Ét er sikkert – efter 2010 vil en Læsø-færge hver dag sejle fra … ja, nu er det ikke så sikkert mere. Skal der stadig sejles fra Vesterø Havn? Eller skal der bygges en ny havn langt ude i havet for enden af en dæmning i Sydvesten? Eller måske ved Ndr. Rønner? Ligger Frederikshavn i rutens anden ende? Eller er det Sæby? Eller en helt tredje havn? Ét er helt sikkert – fremtiden vil vise det. Og nok så sikkert: Der vil blive sejlet – hver dag.

Del denne side