Printz Friderich

Linjeskibet Printz Friderichs forlis

Foto: Lars Gundersen - Karl Ingwer Malcha

I stormende kuling sejler det danske linjeskib Printz Friderich natten mellem den 28. og 29. september 1780 i konvojsejlads ned gennem Kattegat mod København. Det er en af den danske flådes stoltheder. Med 70 kanoner og omkring 500 mand ombord. 

Kommandørkaptajn Andreas Lous er chef. Han har dog de sidste dage været sengeliggende på grund af sygdom og har derfor overgivet kommandoen til næstkommanderende Fontenay.

Opgaven er at beskytte de danske handelsskibe i det væbnede neutralitetsforbund med Rusland, Sverige og Preussen mod England i den lukrative handelsfart mellem kolonierne i Vest- og Ostindien.

Alle fartøjer frygter sejladsen i Kattegat i dårligt vejr. Farvandet omkring Læsø er især berygtet, og alle mand bliver beordret på dæk, og der bliver ført et omhyggeligt bestik i søkortet og holdt udkik.

Omkring midnat er det et meget tykt mørke og en stormende kuling, og der bliver givet ordre til at vende. Men så rører skibet havbunden, og roret mistes. Bunden slippes igen, og skibet driver flot med sejlene i bak, men inden for få minutter støder skibet igen meget hårdt på grunden.

Da morgenen bryder frem, ser Læsøfolkene ombord kendt land. En officer sendes i land med brev til øvrigheden. Begge chalupper og barkassen søsættes, og der holdes skibsråd. Stødene fra havbunden bliver værre og værre. Om eftermiddagen ses 4-6 både komme sejlende ud fra land, men stormen får dem til at sejle tilbage. Da vinden tiltager, og skibet hugger hårdt mod grunden, og skibsplanker driver omkring, går der panik i to officerer og nogle besætningsmedlemmer. De flygter i land i en af barkasserne. Der er 13 fod vand helt oppe under banjerne. Master bliver kappet, og man frygter, at skibet er ved at skilles ad. Kl. 19 tager kulingen af, og inden for en time står skibet stille, og det vigtigste er nu at få alle reddet.

En lang, kold og våd nat venter, men næste morgen kommer 12-13 både ud fra land, og i løbet af dagen evakueres alle på nær en officer og 30 mand. Vejret bliver hårdt igen, og de kommer først i land næste dag.

I forbindelse med forliset dør 6-8 mand, hvilket efter omstændighederne er billigt sluppet. Men linjeskibet står ikke til at redde. De fleste af mandskabet forlader Læsø i løbet af den første måned i åbne både til Sæby og videre til Holmen. Men den 500 mand store besætning når alligevel at efterlade syv ”uægte børn”.

Læs meget mere på www.undervandsgruppen.dk

Vragfund ved Læsø:

For 238 år siden forliste Printz Friderich ved Læsø. For ti år siden blev Kim Schmidt fra Undervandsgruppen Aps opmærksom på vraget og begyndte at søge efter det.

Efter mange forgæves dyk lykkedes det ham endelig i august 2018 at finde det på Kobbergrunden sydøst for Læsø.

Læs historien om forliset som blev bragt i Læsø brochuren ”Rig på Oplevelser” i 2016. Historien er fortalt af Jess Jessen-Klixbüll

Fakta:

Linjeskibet Printz Friderich blev søsat 2. november 1761 på Holmen i København.

Længde 52,4 meter, bredde 14,1 meter og dybde 6,3 meter. Fuld besætning på 667 mand og 70 kanoner, hvoraf 26 stk. var 24-punds, 26 stk. 18-punds og 18 stk. 8-punds. Over 30 kilometer tovværk og et samlet sejlareal på 2.000 m2. Der gik omkring 5.000 m3 egetømmer til bygningen, svarende til 2.000 store egestammer.

Forliset er yderligere beskrevet i Læsø Museums årsskrift for 2013 i artiklen ”Printz Friderich – det glemte forlis ved Læsø