Dolmers skibsbyggeri gjorde Læsø kendt

Skibsværfterne på Vesterø Havn

Foto: Læsø Museumsforening

Vesterø Havn har siden slutningen af 1800-tallet kunne bryste sig af et skibsværft. 

"Han gjorde Læsø stor...!

Sådan hed det i en artikel i Frederikshavn Avis, og manden, det handlede om, var den kendte skibsbygger Jens Otto Dolmer, som er én af de helt markante skikkelser i Vesterø Havns historie.

O. Dolmers Skibsværft

J. O. Dolmer er født i Randers i 1869. Hans far dør kort efter, og da moderen er af Læsø-slægt, sendes den unge Dolmer til Læsø, hvor han vokser op hos bedsteforældrene ved Stoklund i Byrum. Som skik er, sendes han til søs, og sejler først som dreng på sejlskibene, og siden på dampskibe også. En engelsk kaptajn fatter sympati for den unge mand og hjælper ham til en læreplads på et skibsværft i West Hartlepool i England, og her får Dolmer så sin uddannelse som skibsbygmester, som det hed.
I 1897 vender han så tilbage til Læsø, hvor han gifter sig, og et par år efter køber han for 160 kroner en grund i Vesterø, løser næringsbrev som Skibsbygmester og etablerer O. Dolmers Skibsværft. Dolmers skibe blev hurtig en succes.

Han stod selv for både tegninger og udførslen, og fik stor anerkendelse for sine konstruktioner. I en periode var hans værft faktisk øens største arbejdsplads med 27 mand ansat, og han måtte også sige nej til opgaver, fordi ordrebogen allerede var fuld.

Frederikshavn Avis maj 1906 - Skibsbygmester Dolmers værft - en fifle-kutter til Anholt_lille

Frederikshavn Avis maj 1906 - Skibsbygmester Dolmers værft - en fifle-kutter til AnholtFoto:visitlæsø

FN 162 Ellen et levende bevis på Dolmers evner

På Læsø er Læsø Museum indehaver af FN 162 Ellen, en snurrevodskutter, som vedligeholdes af en forening, og som i sæsonen sejler med gæster ved forskellige arrangementer, hvor lyden af den gamle motor kan nydes. Også andre steder ligger flere af Dolmers skibe, fx Hajkutteren Guldborgsund og Hummerkvasen Trevenner og den ombyggede kutter FN 109 Friis, som nu under navnet Lotte Brinch sejler som veterankutter.

Stadig Dolmer-hvaler på havet

Elegante linjer og stor sødygtighed kendetegner en ægte Dolmer, og den dag i dag sejler der stadig skibe rundt med den karakteristiske Dolmer-hval på stævnen. Faktisk var designet så elegant, at Dolmer fik en sølvmedalje for en norsk kutter.
Dolmer byggede både sejlskibe og hummerkvaser og fiskekuttere. I omegnen af 56 nybygninger er det blevet til, og helt frem til 1931 blev der bygget nye skibe fra O. Dolmers Skibsværft på Vesterø Havn. I 1926 blev beddingen flyttet fra sin oprindelige placering ved nedkørslen til havnen og til den nordlige del af havnen, hvor den stadig ligger.

Vesterø Havn Skibsværft

O. Dolmer døde i 1944, og hans enke førte værftet videre en kort tid, men solgte det efter et års tid, og de kommende år var det så den nye ejer Kaj Mortensen, som førte det videre frem til 1952, hvor Christian Vistrup overtog det.

I 1970 overtog Vistrups svigersøn Hans Pedersen så værftet. Hans var udlært som skibstømrer fra Dolmers gamle værft, hvor han kom i lære i 1945, og fra 1970 og frem til 1989 var det Hans Pedersen, som stod for værftet.

Vesterø Havn - bedding foto Bernth Christensen, Læsø Museumsforening.jpg

Foto:Læsø Museumsforening

Levede af fiskerne

Arbejdsopgaverne for værftet var først og fremmest fiskerne, som blev serviceret med reparationer og vedligeholdelse af kutterne. Hans Pedersen anslår, at der i hvert fald har været mindst 50 kuttere hjemhørende i Vesterø Havn i den periode, hvor han drev værftet. Vesterø Skibsværft var også dengang en af øens store arbejdspladser. Selvfølgelig var der mere at lave om foråret og sommeren, men i perioder har der været ansat op til 9 medarbejdere på værftet.

I 1976 kunne Læsø så atter sige velkommen til en nybygning fra samme lokation som O. Dolmers Skibsværft. Og det var netop skibsbygger Hans Pedersen, som er manden bag nybygningen, en yacht bygget i lærk på eg. Den blev bygget for egen regning med håb om et salg, og det lykkedes heldigvis for Hans Pedersen at finde en svensk køber til fartøjet. Det gik så godt, at der siden kom ordrer på flere skibe til svenske købere. I 1988 lykkedes det i øvrigt at lande en ordre på en nybygning af et træskib, nemlig spejderskibet Klitta.