Fra jolle til to færger - Læsøfærgens historie
Før 1872 blev der sejlet post og passagerer én gang om ugen . hvis vejret tillod det. Vejret kan stadig drille, men nu sejler to færger flere hundrede tusinde passagerer årligt til og fra Læsø.
2022 kan Vesterø Havn på Læsø fejre 150-års jubilæum.
I midten af 1800-tallet blev hjemmebrænding forbudt på Læsø - mod en erstatning på 5.000 rigsdaler, som blev lagt til side til byggeriet af en havn på Læsø. Sognerådet forhøjede beløbet til 5.600, og siden spædede Transportvæsenets fond yderligere 3.000 rigsdaler til, og dermed blev det muligt at anlægge en havn på Læsø.
Vesterø Havn kan således fejre 150-års jubilæum i 2022. Det markeres blandt andet med udgivelsen af et jubilæumsskrift og denne tema-side om havnens historie.
Vesterø Havn og aktiviteterne på havnen har haft stor betydning - både historisk og for det moderne Læsø med færgefart, erhvervsliv og udviklingen til en moderne havn.
Velkommen til og god læselyst.
Den faste forbindelse til Frederikshavn lagde fundamentet for en kraftig vækst for hele Læsø.
I 1875, tre år efter at havnen i Vesterø var bygget, blev Vesterø Redningsstation oprettet. Og behovet var der også i allerhøjeste grad. I efteråret 1876 rasede en efterårsstorm i tre dage, og Læsøboerne kunne fra gårdenes tage se hele 26 skibe, der var strandet nord for Læsø.
Se Klaus Munks fine video fra Vesterø Havn her:
Vesterø Havn from Munk on Vimeo.